Al Akan Mengambil Alih Sistem Manusia Dari Dalam

Yuval Noah Harari duduk bersama Ketua Pengarang Noema Nathan Gardels untuk membincangkan tema buku baharunya, “Nexus.” Nathan Gardels: Premis kerja anda ialah apa yang membezakan sapiens ialah keupayaan mereka untuk menceritakan kisah yang dipercayai oleh orang ramai yang menghubungkan mereka dan membolehkan tindakan kolektif. Seperti yang ditulis oleh ahli falsafah Perancis Régis Debray dalam refleksinya tentang bagaimana de Gaulle menghidupkan semula negaranya selepas kekalahan Perang Dunia II: “Mitos menjadikan rakyat, bukan rakyat sebagai mitos.” Apa yang penting dalam perarakan sejarah.

anda katakan, ialah rangkaian maklumat yang menyampaikan naratif tersebut. Bolehkah anda menghuraikan perkara ini dengan beberapa contoh sejarah? Yuval Harari: Kuasa besar manusia kita ialah keupayaan untuk bekerjasama dalam jumlah yang sangat besar.

 

Peperangan Naratif

Dan untuk itu, anda memerlukan ramai individu Senarai Faks  untuk bersetuju dengan undang-undang, norma, nilai dan rancangan tindakan. Jadi bagaimana anda menyambungkan ramai individu ke dalam rangkaian? Anda melakukannya dengan maklumat, sudah tentu, dan yang paling penting, dengan mitologi, naratif dan cerita. Kami adalah haiwan bercerita. Anda boleh membandingkannya dengan cara organisma atau badan berfungsi. Pada asalnya hanya terdapat organisma bersel tunggal.

Ia mengambil masa ratusan juta, berbilion tahun untuk mencipta organisma multisel seperti manusia atau gajah atau ikan paus. Persoalan besar untuk organisma multiselular ialah: Bagaimanakah anda menyambungkan berbilion-bilion sel ini kepada manusia yang berfungsi supaya hati, jantung, otot dan otak semuanya bekerjasama ke arah matlamat yang sama? Di dalam badan, anda melakukannya dengan memindahkan maklumat, sama ada melalui sistem saraf atau melalui hormon dan biokimia. Ia bukan sekadar rangkaian maklumat tunggal. Sebenarnya terdapat beberapa rangkaian maklumat digabungkan untuk menyatukan badan. Ia sama dengan negeri, dengan gereja, dengan tentera, dengan syarikat.

 

Pemerkasaan & Kawalan

Fax List

 

Persoalan besar ialah, bagaimana anda membuat semua berbilion sel manusia individu ini bekerjasama sebagai sebahagian daripada organisma tunggal? Cara paling penting anda melakukannya pada manusia adalah dengan cerita. Fikirkan tentang agama, maklumat visual, imej dan ikon telah membentuk potret yang paling biasa dalam sejarah, wajah paling terkenal dalam sejarah, wajah Yesus. Lebih 2000 tahun, berbilion-bilion potret Yesus telah dicipta, dan mereka adalah sama di mana-mana, di gereja, di katedral, di rumah persendirian, di pejabat kerajaan.

Perkara yang menakjubkan tentang semua potret ini ialah tidak satu pun daripada mereka adalah benar. Tidak ada satu pun daripada mereka yang sahih kerana tiada siapa yang tahu bagaimana rupa Yesus sebenarnya. Kami tidak tahu mana-mana potret yang dilukis mengenainya semasa hayatnya. Dia adalah seorang yang sangat, sangat kecil yang bekerja di wilayah Empayar Rom, mungkin dikenali oleh beberapa ribu orang yang bertemu dengannya secara peribadi atau mendengar khabar angin tentangnya.

AI Leninis

 

 

Keperibadian Yesus yang sebenarnya mempunyai kesan yang El qigong mejoró más que la fatiga  sangat kecil terhadap sejarah. Namun kisah Yesus dan imej Yesus, kebanyakannya dicipta selepas dia sudah lama mati, mempunyai kesan yang sangat besar dalam sejarah. Malah dalam Bible, tidak ada satu perkataan pun tentang rupa Yesus. Kami mempunyai satu ayat dalam Bible tentang kain yang dipakainya pada satu ketika, tetapi tiada maklumat sama ada lelaki ini tinggi atau pendek, gemuk atau kurus, berambut perang atau berambut hitam. tiada apa.

Selama berabad-abad, anda telah mempunyai berjuta-juta orang menutup mata mereka dan membayangkan Kristus kerana imej yang dicipta daripada dia. Namun, kisahnya telah menyatukan berbilion-bilion orang selama hampir 2,000 tahun sekarang, dengan akibat baik dan buruk – daripada amal dan hospital dan bantuan kepada orang miskin hingga perang salib dan Inkuisisi dan Perang Suci. Itu semua, pada akhirnya, berdasarkan cerita. Rangkaian katedral adalah sejenis pusat saraf bagi segala-galanya. Persoalannya, apa yang anda berdakwah kepada orang di katedral? Adakah anda memberitakan bahawa mereka harus memberikan sebahagian daripada wang mereka dan masa mereka untuk membantu orang miskin, untuk menyembuhkan orang sakit?

 

Perisikan Alien

 

Atau adakah kamu menyuruh mereka memerangi orang-orang usa ceo  kafir dan orang-orang yang sesat. Gardels: Rangkaian yang dibina berdasarkan cerita menyatukan orang ramai melalui maklumat yang mereka sediakan. Tetapi apa yang anda panggil “pandangan naif terhadap maklumat” boleh memburukkan keadaan, bukan lebih baik. Bolehkah anda menjelaskan apa yang anda maksudkan dengan ini? “Kami adalah haiwan yang bercerita.”

Facebook Twitter E-mel Harari: Pandangan naif terhadap maklumat, yang sangat biasa di tempat seperti Silicon Valley, berpendapat bahawa maklumat sama dengan kebenaran. Jika maklumat adalah kebenaran, lebih banyak maklumat yang anda ada di dunia, lebih banyak pengetahuan yang anda miliki dan lebih banyak kebijaksanaan yang anda miliki; jawapan kepada sebarang masalah hanyalah maklumat lanjut. Orang ramai mengakui bahawa terdapat pembohongan dan propaganda serta maklumat yang salah dan maklumat yang salah, tetapi mereka berkata, “OK, jawapan kepada semua masalah dengan maklumat ini adalah lebih banyak maklumat dan lebih banyak kebebasan maklumat.

 

Subcontrate con confianza

El estudio incluyó a 24 participantes femeninas que habían completado un tratamiento contra el cáncer (incluyendo cirugía, radiación y/o quimioterapia) al menos […]

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *